دست نوشته های یک آدم خل و چل

دلم دیوانه شد٬ ای عاقلان آرید زنجیری که نبود چاره ی دیوانه جز زنجیر٬ تدبیری

دست نوشته های یک آدم خل و چل

دلم دیوانه شد٬ ای عاقلان آرید زنجیری که نبود چاره ی دیوانه جز زنجیر٬ تدبیری

فرهنگ لغات اصلاحات

   از آنجا که و از آن رو که و از آن جهت که شکر خدا الان تقریبا با خیال راحت می توانیم بگوییم دوران اصلاحات تمام شده رفته پی کارش٬ ما می توانیم لغت نامه ی کل واژگان اصلاحات را بنویسیم. با این توضیح که کل این لغات را به همراه «فرهنگ روزنامه های اصلاحات» و « ترانه های اصلاحات» نوشته ایم و می خواهیم آن را به صورت کتاب به چاپ بسپاریم٬ اساسی. اینجا مشتی نمونه ی خروار را رو می کنیم که شما حالش را ببرید:

   آزادی: یک سر کاری کش آمده. لهو و لعب. در بعضی ممالک معنایش این است که به آدم ها این اختیار داده می شود که هر وقت خواستند به میل خودشان و بنا به خواست و اراده ی خودشان در صورتی که نظم عمومی٬ احساسات مردمی٬ قوانین کلی٬ حساسیت های عرفی و... خدشه دار نشود٬ به میل خویش٬ دستشوی رفتنشان را تنظیم کنند!

در تعریف جغرافیایی به خیابان و میدانی گویند که در نتیجه ی همکاری شهرداری و ایران خودرو تبدیل به پارکینگ شده باشد. هر چیز که بتوان از آن حرف زد٬ در باره اش کتاب نوشت٬ آن را آرزو کرد اما سخت به آن دست پیدا کرد٬ از این لحاظ دقیقا شبیه پول است!

   اصلاح طلب: یک الکی خوش سیاسی. به گروهی گویند که در اکثریت هم شبیه اقلیت باشند. عملی که طی آن انسان بتواند به مدت هشت سال خودش را سر کار بگذارد عمل اصلاح طلبانه گویند. کسی که به دنبال تغییر در وضعیت جامعه باشد و البته بی خود میکند به دنبال تغیییر در وضعیت جامعه باشد! ب آدم های دارای رأی و فاقد اختیار گویند. هر کس که بتواند استاندار باشد٬ وکیل باشد٬ وزیر باشد٬ رئیس باشد اما کاره ای نباشد. یک جور سلمانی که اختیارش از حد سشوار زدن بیشتر نیست!

   آرامش فعال: یک جور اعتراض خاموش را گویند که هیچ کس متوجه آن نشود حتی خود اعتراض کننده!!! یک جور فعالیت توأم با آرامش مثل پیاده روی با ماشین! در مَثَل آمده روزی کسی ب کنسرتی رفت و موسیقی او را به فعالیت شدید وا داشت اما او با حفظ آرامش تنها در صندلی اش خودش را تکان می داد. این را آرامش فعال گویند.

  بحران: هر چیز که ۹ روز یک بارش به درد دولت بخورد. یک جور همزاد را گویند. نوعی مشغولیات است که یک عده آن را درست می کنند و جمع کثیری مدت ها با آن سرگرم می شوند. از الزامات زندگی ما. اگر نباشد انگار یک چیزی گم کرده ایم. یک حضور همیشگی. ما بدون آن آب از گلویمان پایین نمی رود و عده ای چون میخواستند آب از گلوی رئیس جمهور پایین برود در این زمینه هیچ دریغی نکردند.

   جامعه مدنی: هر چیز که هیچ وقت تعریف نشود. جامعه ای که در آن قرار بود حقوق شهروندی و یک سری اباطیل دیگر در آن رعایت شود. همان دهات سوسول شده است! کاپو چینوی چایِ دیشلمه اینا! یک جایی که از اولش هم هیچ ربطی به ما نداشت. یک استباه تاریخی که با یک بی ربطیِ جغرافیایی مخلوط شده باشد.

   پیام دوم خرداد: برو بابا تو هم دلت خوشه. شما مقابل دوربین مخفی ایستاده اید لطفا لبخند بزنید. نوعی پیام که هیچ کس آن را نشنود. هر حرفی که اثر نداشته باشد را گویند. گشتیم نبود نگرد که نیست! یک روز یک آقایی در خیابان راه می رفت یک آقای دیگر آمد زد توی گوشش. کسی که راه میرفت پرسید ای خشونت طلب مگر تو پیام دوم خرداد را نشنیده ای؟ کسی که زده بود گفت چرا٬ اتفاقا چون شنیدم زدم تو گوشت!

   تنش زدایی: یعنی یاد بگیریم بقیه ی کشورها جز ما هم احتمالا وجود دارند. یعنی می شود با ممالک دیگری جز گوام و جزایر فارو ارتباط دیپلمانیک بر قرار کرد. یعنی از ما بر نان شب واجب تر نیست که صبح به صبح انگشت بکنیم توی چشم بقیه ی کشورها. یعنی خوب است به دیگران احترام بگذاریم تا به ما احترام بگذارند.

نظرات 9 + ارسال نظر
یک دوست پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:37 ب.ظ http://www.adinehbook.com

بازاریابی اینترنتی ... هر کلیک 80 ریال ... به ما سر بزنید.

آیدا جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:18 ب.ظ http://all-about-music.blogfa.com

سلام داداشی
چه عجب آپ شدp-:
اینم نظر که بهم نگی بی معرفت

مهسیما جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 03:14 ب.ظ http://darrah-mande.blogfa.com/

سلام
خیلی جالب است.
استفاده کردم ولذت بردم.
کاش همه خل وچل های مااینقدرعاقل بودن!!
یاعلی

شهاب شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:30 ق.ظ http://eshgh1382.blogfa.com/

سلام
سبک نوشتن جالبه.با عرض معذرت از شما از قدیم ندیما گفتن
از عقلت کم کن هر چه خواهی کن.
حرفای بو دار پست آخرت درددل همه سوزیدهاست.
موفق و پیروز باشی.
قربانت

کامران زرتشت پنج‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 06:05 ب.ظ http://www.kamransanandaj.blogfa.com

سلام
خوبی دوست خوب
ممنون که به من سر زدی
اومیدوارم بازم بتونیم با هم رابطه داشته باشیم
درخانه ما اگر رونق نیست صفا هست
بازم سر بزن

رسول چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:00 ب.ظ http://rasoul515.blogfa.com

دوست من شما که نیروانا و سیستم رو قبول دارد باید بدونی که مریلین منسون و اسلیپنات تیره هستند .اگه یک کم فلسفه متال رو یاد گرفته باشی میدونی که این موسیقی بر پایه دو جهت مخالف سیاهی وسپیدی یا خیر و شر بنا شده بعدش من نه مریلین منسون رو درست حسابی قبول دارم نه امثال و پیرواش رو این رو هم که می بینی بیو گرافی اون رو نوشتم به خاطر اینه که یکی از دوستانم در خواست کرده بود.بعدش منظورت از اینکه وبلاگ آیدا تخصصی تر هست چیه ؟ منظورت اینه که من وبلاگم پیش پا افتاده است و مطالبش مزخرف هست یا اینکه اون ماهر تر از من مینویسه ؟اگه منظورت همون گزینه اول هست پس دو روز صبر کن تا ببینی وبلاگ کی تخصصی تر هست!!!.ولی اگه منظورت گزینه دوم هست من حاضرم از هر نظری با شما رقابت کنم.در ضمن کسانی که مطالب من رو می خونند مثل شما یا خوانندگان آیدا خانم که پر از معلومات علمی نیستند که.به خاطر همین من مجبورم همین مطالب عادی رو بنویسم که هر کی اومد وبلاگم حداقل یه چیزی از وبلاگم تو ذهنش بمونه.راستی همون اسلیپناتی که تو به عنوان احمق می شناسی حدود 40 در صد کنسرت های سال 2004 خودش رو وقف امور خیریه کرد.
در ضمن اگه تو هم آدمی باشی که این موسیقی توی وجودش نفوذ و رخنه کرده باشه هم همینجوری مثل من حرف می زنی واگه می بینی من از روی تعصب حرف می زنم به خاطر اینه که دوست ندارم این موسیقی با موسیقی هایی که به قول خود آیدا خانم «مثل قارچ از زمین آسفالی در اومده مقایسه بشه. بعدش هم یادت باشه که موسیقی وقتی که از مغزت فوران بشه دیگه هیچ جوری نمی تونی جلوش رو بگیری
من قبل از متال خیلی از موسیقی ها رو امتحان کردم از فولکلر ارمنی بگیر تا دنس پاپ ولی هیچ کدوم روی من مثل این موسیقی تاثیر نذاشت جون من چیزی رو از این موسیقی یاد گرفتم که تو هیچ یک از موسیقی های دیگه ندیدم.
ببحشید اگه سرت رو درد آوردم.............یا علی.

پیام جمعه 2 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 08:59 ب.ظ http://saintwolf.blogfa.com/

سلام
تو نظرات وبلاگهای ایدا خانوم و اقا رسول دوست بسیار خوبم با وبلاگت اشنا شدم.
خوب نیست که ادم هر گروهی رو زیر سوال ببره چون با این کار عقاید یک گروه که بسیار مقدس است زیر سوال میره.
خوندم که گفتی radio head ارباب راک هست.
من مخالفم.از نظر من pink floyd ارباب راک هست.من کلا از radio head خوشم نمیاد.زیاد باهاش حال نمیکنم.
نمیدونم چرا slipknot یا گروه های دیگر رو احمق حساب میکنی یه کمی در مورد حرفات فکر کن.
همیشه اینو بدون که برای نظر دادن در مورد یه گروه موسیقی باید همه جنبه ها رو در نظر گرفت مثلا صدای خواننده.سبک موسیقی.متن موسیقی.گروه موزیک.سرعت موسیقی و ......
بنابراین با در نظر گرفتن تمام این فاکتورها نمیشه الکی الکی یه گروه رو که به اندازه جمعیت یه کشور طرفدار داره زیر سوال برد.
خداحافظ.

آیدا شنبه 3 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:30 ب.ظ http://all-about-music.blogfa.com

سلام داداش
من تو توهم نبودم هون موقع تازه داشتم پست می کردم!!
توزود دیدی
حالام آپم:(
نظر بده

سرخ پوست کوچولو پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:04 ب.ظ http://www.sorkhpoostkoochooloo.persianblog.com

این وبلاگ و نمی آپین؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد